018/521-172 urednik@ntv.rs
Najnovije vesti

Saopštenje Lokalnog antikorupcijskog foruma Niša

Komentari: isključeni
Tagovi: ,

Lokalni antikirupcijski forum Niša (LAF) traži da Gradsko veće, gradske uprave i službe, kao i pet gradskih opština u najkraćem roku gradonačelniku i predsednicima opština uskrate protivzakonito ovlašćenje da daju saglasnost na sva zapošljavanja u lokalnoj administraciji. LAF takođe poziva grad Niš i gradske opštine da hitno pristupe izradi plana smanjenja broja zaposlenih u lokalnoj administraciji kako bi se ukupan broj prilagodio Zakonu o određivanju maksimalnog broja zaposlenih u lokalnoj administraciji, a rasteretio gradski budžet.

Povod za zahteve LAF-a je poslednji nadzor Upravne inspekcije Ministarstva pravde i državne uprave, sproveden krajem prošle godine, u kojem je utvrđen veći broj nepravilnosti u radu Gradskog veća, gradskih uprava i službi i gradskih opština, i pri tom naloženo njihovo otklanjanje u kratkom roku. Jedna od najznačajnijih nepravilnosti je “pravo” gradonačelnika i predsednika gradskih opština, utvrđeno Pravilnicima o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u gradskim upravama i službama, odnosno opštinama, da za svako zapošljavanje na tim mestima daju prethodnu saglasnost. Ovakva nezakonitost je utoliko teža jer ne postoji samo u mandatu aktuelne vlasti, već traje duže od decenije, uz povremena obrazloženja da takvo rešenje “sprečava nekontrolisano zapošljavanje u lokalnoj administraciji”. Upravna inspekcija je jasno ukazala da je ono protivno Zakonu o radnim odnosima u državnim organima i Zakonu u lokalnoj samoupravi, a da se svi Pravilnici u ovom segmentu moraju izmeniti.

LAF se pridružuje takvim ocenama, tim pre što praksa ovakvog zapošljavanja u lokalnoj administraciji može imati i elemente konflikta interesa i otvoriti prostor za koruptivna ponašanja, obesmišljavajući institut javnog konkursa i zakonom propisane procedure.

Upravna inspekcija je takođe konstatovala da prilikom zapošljavanja više desetina radnika na neodređeno vreme u gradskim i opštinskim upravama i službama nije tražena saglasnost Vlade Srbije, što je obavezno po Zakonu o određivanju maksimalnog broja zaposlenih u lokalnoj administraciji. Da li bi to moglo da se tumači i kao spremnost gradskih čelnika Niša da ignorišu ovlašćenja Vlade, a da pri tom za sebe obezbede i prava koja nisu u skladu sa zakonom?

Upravna inspekcija je ukazala i na veliki broj slučajeva u kojima nivo formalnog obrazovanja zaposlenih u “administraciji” ne odgovara zahtevu radnih mesta, što dovodi u pitanje i kompetentnost dela radnika lokalne samouprave.

LAF podseća da uz sve inspekcijski konstatovane nezakonitosti i nedostatke ozbiljan problem lokalne administracije i grada Niša predstavlja i preveliki broj radnika u lokalnoj administraciji. Prema podacima Ministarstva finansija Republike Srbije, niška gradska administracija u 2014. godini trebalo da ima maksimalno 1.432 radnika zaposlenih na neodređeno vreme. Sa druge strane, gradski budžet za ovu godinu predvideo je plate za 1.895 takvih radnika. To znači da će u ovoj godini u lokalnoj administraciji biti čak 471 radnika iznad zakonom dozvoljenog maksimuma.

Obaveštavamo građane da je zbog toga šteta za budžet Grada Niša dvostruka. Sa jedne strane, na plate prekomerno zaposlenih troši se godišnje između tri i četiri miliona evra. Sa druge strane, Republika umanjuje transfere sa centralnog nivoa vlasti gradovima i opštinama koji imaju prekomeran broj zaposlenih. U vreme ekonomske krize, dok države smanjuju svoje birokratske aparate i podstiču razvoj privrede, “gomilanje” administracije na teret privrede i građana je “luksuz” koji ne bi trebalo dopustiti.

 

Lokalni antikorupcijski forum:

Zorica Miladinović

Vesna Crnogorac

Valentina Krstić

Igor Milosavljević

Mladen Jovanović

Povezane vesti